Fietstocht Louw Bijma naar het Oosten 2014

Juni 2014

Zondag 1 juni is Louw weer op de fiets gestapt om opnieuw een fikse tocht te maken. Om 9.30 uur heeft hij nog een paar bakjes koffie bij ons in Stiens genuttigd en daarna heb ik hem richting Leeuwarden enkele kilometers begeleid.

Weer flink bepakt (zo地 26 kilo bagage) is hij op z地 hybride-fiets aan een nieuw avontuur begonnen. Het bloed van Louw kruipt waar het niet kan gaan. In het afgelopen winterseizoen heeft hij zich verdiept in de reis van Napoleon in 1812 met een groot leger soldaten door Polen naar Rusland. Dit boeide hem zo, dat hij een deel van de route wil volgen tot Vilnius in Litouwen. Daarna wil hij het Noorden in naar Letland en Estland. Ook Napoleon begon zijn reis in juni en we weten allemaal hoe het bij zijn terugkeer in de winter afgelopen is met zijn leger. Maar Louw gaat niet helemaal naar Moskou en hij kan op zijn fiets sneller dan het leger van Napoleon op hun paarden.

Zondagavond krijg ik een telefoontje van Louw dat hij op een camping in Vlagtwedde dicht bij de Duitse grens staat. Het zal een koude nacht worden in z地 tentje, het wordt zo地 5-6 graden. Vandaag mooi weer gehad en 145 kilometer gefietst.

Maandag 2 juni. Vandaag van Vlagtwedde naar Dottingen onder Oldenburg gefietst, 125 km. Hij zit hier op een mooi camping. Er staan hier heel veel windmolens, zegt hij.

Donderdag 5 juni. Om 9.30 uur belt Louw mij op. Voorgaande 2 dagen is hij Duitsland verder in gefietst via Walsrode en vannacht heeft hij bij Wittingen op een camping gestaan. Dit is dicht bij de vroegere DDR-grens. Vandaag gaat hij richting Berlijn en het kan wel 30 graden worden. Afgelopen nacht regen gehad, maar in z地 tentje mooi droog gebleven. Tot nu toe gaat alles naar wens en hij heeft al zo地 500 km afgelegd.

Zaterdag 7 juni. Mail van Louw ontvangen om 22.49 uur. 哲o, ich bin in Berlin zegt hij. 展arm, maar verder poerb黌t. Gisteren (vrijdag) van Brandenburg naar Berlijn gefietst. Samen met andere fietsers eindelijk een camping gevonden. Heb nu ruim 800 km gefietst. Ik krijg steeds meer bewondering voor de arme sloebers (het leger van Napoleon) die 200 jaar geleden de route naar Moskou moesten lopen. Ik kan nu mooie radwegen volgen, veel langs het water. Zit nu bij Spandau en heb al veel van de stad gezien. Morgen nog Berlin en dan weiter.

=>(update 12 juni)
Maandag 9 juni. Om 12.57 uur een mailtje van Louw. Hij zit nu op de grens van Polen bij Mac Donalds. Hier heeft hij weer vrije wifi. Hij heeft overnacht bij Buckow op een kleine camping en gisteravond met een Duitse groep aan de grill gezeten. 溺ijn Duits weer een beetje bijgespijkerd. Het is warm hier.
Twintig minuten later mailt hij dat hij nu Polen in gaat, maar afwachten hoe dat gaat. Hij heeft nu 950 km gefietst. Op de site was bij zaterdag per abuis vermeld dat hij 80 km had afgelegd, dit moest uiteraard 800 km zijn. 天andaag de dag van de 11-steden bedenk ik mij. No, sa dan mar wer.
痴 Avonds mailt Louw dat hij bij Kostrzyn Polen is binnen gegaan. Hij zit nu bij Gorzow Wielkopolski en is op zoek naar een camping. 泥at Pools ferstiest niks fan en betelje mast mei de Zloty. Mar it is hjir net djoer. Groeten, Louw.

Woensdag 11 juni. Mail om 17.29 uur. 哲apoleon moest weken wachten voor er bericht terug was, maar ik druk op een toets en het is er direct. Zit in Chojnice bij Mac Donalds aan route 22 naar Gdansk.
Gistermorgen (dinsdag) dik onweer, maar nu weer warm. Vannacht op kleine camping. Ik moest wel 13 km via een zandpad in de bush. Hier kwamen ook wel wolven voor volgens de campingbaas. Hij moest zijn hond in toom houden, want die wilden steeds op zoek!!!!
Heb nu 1230 km op de teller en ik heb berekend dat het mij plm. 2,5 cent per km heeft gekost aan (brandstof) voedsel en verblijfkosten. Een auto kost meer, maar gaat wel sneller. Nu ben ik op zoek naar onderdak.

Donderdag 12 juni. Mail om 9.29 uur. 擢annacht oernachte op camping bij restaurant en ik wie de ienichste op het hiele grutte fjild. Lekker iten en it koste hast neat. Foar plm. 5,- hast it liif fol en ek nog bier der by. Fannacht wat rein h窈n, mar no is it wer goed waer . Tante Ael hat it mailen ek wer ndekt, se wie it even kwyt. Ik sil sjen of ik ek enkele foto痴 mei de tillefoan ferstjoere kin. No goeie mar wer. L.

=>(update 22 juni)
Vrijdag 13 juni. Mail om 11.24 u. Louw zegt dat de wegen niet altijd even goed zijn, maar het is elke dag weer anders. Hij is nu in Malbork en hij heeft afgelopen nacht een hotel gehad, wat hier niet duur is.
Vanmorgen eerst wat regen gehad, maar nu is het weer droog. Hij mailt nu vanuit een Mc Donald痴. Dat gaat van hieruit het best. Hij gaat nu richting Elblag en zit al bijna onder de Russische enclave Kalinigrad. 的k mat no mar es wer opstappe. Louw.
Mail om 22.04 u. 的k sit lekker yn in hotel en sjoch op de tv op 粗 keamer krekt dat Van Persie in goal scoart. Hij heeft vandaag veel buien gehad en voor morgen lijkt het ook niet best. Vandaag 100 km op de teller. Hij volgt nu niet meer route 22, want deze is veel te druk.

Louw zit nu in Morag, dit is in het merengebied waar in 1985 de 11-stedentocht geschaatst zou worden, maar vanwaar uit de schaatsers snel naar Friesland terugkeerden om de echte 11-stedentocht te houden. 鉄hit, der reint it ek al wer. Mar no earst it fuotboljen mar wer folgje,seit Louw.

Zondag 15 juni. Mail om 10.28 u. 敵isteren miezerig weer gehad, maar wel 125 km gefietst met de wind in de rug. Het was niet erg warm en gisteravond toch maar weer een hotel genomen. Later maar weer in m地 tentje. Ik zit nu in Ketzryn, dat ligt in het grote Mazurische merengebied. Ik denk eraan om vandaag een rit met de bus te maken. Gisteravond met broer Tinus aan het whatts-appen geweest.

Maandag 16 juni. Mail om 8.09 u. 的k ben gisteren in Ketzryn gebleven en inmiddels is het weer opgeknapt, dus vandaag weer op stap. Ik ga vandaag nog wel even langs het grote bunkercomplex, van waaruit Hitler de 2e wereldoorlog tegen Rusland leidde, de zogenaamde Wolfschanze. In dei net fytse is my mar neat.

Dinsdag 17 juni. Mail om 20.56 u. 釘en na een dikke 100 km met Hollands weer (dus niet al te best) al weer in een hotel beland, nu in Alytus. Dit ligt op een afstand van plm. 100 km van Vilnius. Lekker gegeten in het hotel en Belgi zien voetballen. Ik weet dat Nederland morgen weer aan de bak moet. Inmiddels ook vernomen dat Foeke nog geen tweede steenmarter (niet verder vertellen) heeft gevangen.

Donderdag 19 juni. Mail om 18.03 u. 敵isteren een nogal lange rit gemaakt en het gaat constant op en neer hier in Litouwen. Dit was ook veel het geval in oostelijk Polen. Wel had ik gelukkig weer de stevige wind in de rug. Ik had 135 km gefietst voordat ik de camping Vilnius City gevonden had.
Ik had niet weer aan het voetballen van Nederland gedacht, maar er was hier een Duitser die mij de uitslag tegen Australi vertelde (3-2). Je komt hier alle nationaliteiten tegen. Vandaag heb ik de oude binnenstad van Vilnius bekeken en ik ben ook op een hele hoge tv-toren geweest.
Het was de laatste dagen wat fris en af en toe ook een beetje regen, maar nu is het wat beter weer. Ik verstuur deze mail in meerdere stukjes, want anders gaat het mis. Heel veel mensen beheersen hier goed de Engelse taal, dat was in Polen hopeloos.
Morgen ga ik naar het noorden, richting Riga in Letland. Daar hebben ze de euro. Volgend jaar krijgen ze hier in Litouwen ook de euro, dan ben je klaar, dan wordt alles een stuk duurder. Ik heb de laatste dagen nogal last van een pijnlijke nek, maar hopelijk bekomt dit weer snel.
De wegen zijn hier over het algemeen goed, maar voor fietsers is het vooral in de steden hopeloos. Ook is bewegwijzering is niet best, er zijn heel weinig borden langs de wegen en het is een 叢oepetoer om de stad uit te komen. Maar wat mij opvalt: wat zijn hier toch veel mooie vrouwen!!!! Heel anders dan in Polen.
Wybren moet maar gauw terugkomen uit Zwitserland om de verslagen op de site van FTTC te zetten. Louw, ik zal het doorgeven aan hem.

=>(update 29 juni)
Zondag 22 juni. Telefoon van Louw om 20.45 u. Hij heeft enkele dagen (in Litouwen en over de grens van Letland) geen wifi gehad. Dus een paar dagen niets van Louw gehoord. Hij heeft nu weer een hotelletje gevonden en is nu 30 km verwijderd van Riga.

Maandag 23 juni. Mail om 12.24 u. 的k ha wer in Mc Donald痴 foun en it reint yn Riga, mar de musyk spilet op strjitte! Tink dat ik aenst mar wer fierder l穗s de kust gean, d靡 binne ek wol campings. Ha no yn totaal 2.390 km . Goeie en oan 稚 letter.

Dinsdag 24 juni. Mail om 19.21 u. Waar Louw nu zit is er een uur verschil met onze tijd in Nederland. Afgelopen nacht doorgebracht op een camping met volksfeest i.v.m. een nationale feestdag van St. Johannes. Veel drank en muziek. Vandaag langs de kust noordwaarts gefietst.
Hij heeft leuk contact met een Zwitsers paar gehad. Zij waren op de fiets vanuit Zwitseland gekomen ook op weg naar Tallinn. Daar gaan zij de fietsen terugsturen en gaan ze zelf verder met de trein naar Moskou en daarna nog door naar Peking.
Louw zit nu op een camping aan de kust in Estland met een Duits stel bij Kalbi, zo地 70 km onder Parnu. Hij kan nu in 2 dagen in de havenstad Tallinn aankomen, maar dan moet het weer wel meezitten. Zo nu en dan buien en veel te koud voor de tijd van het jaar volgens de mensen hier. 鄭ls ik zeg dat ik een Hollander ben, dan wordt er meteen over het WK-voetbal gepraat.
滴et was vandaag amper 14 graden. Trof een groep Duitsers die met motoren en een begeleidingsauto op een parkeerplaats stonden en kreeg van hun wat te eten. Zo komt Jan Splinter door de winter. Het zal langzaamaan wat warmer weer worden. In mei is het hier wel 30 graden geweest. Nou, ik ga nu lekker rusten.

Donderdag 26 juni. Mail om 21.38 u. 天andaag met een omweg in Tallinn aangekomen. Het is nog steeds koud, maar ik heb nu weer een camping en leuke ontmoetingen. Zo trof ik ook een Duitser die vanaf de Noordkaap naar het zuiden fietst. Misschien gaat hij wel door tot in Portugal.
Vanmiddag de hele mooie binnenstad bekeken en ik denk er nu aan om morgen met de ferry de oversteek over de Finse Golf naar Helsinki te maken. Het zal daar wel wennen zijn wat betreft de prijzen, want het is er twee keer zo duur als hier.
Ik heb net Duitsland op het WK zien winnen. Ik zit nu op totaal 2.800 km.

Vrijdag 27 juni. Mail om 8.28 u. 哲et de koffie op en straks de stad (Tallinn) in en bij de veerboten kijken. Ik denk er over om vandaag maar over te steken. Het is nu eindelijk wat warmer weer, het zal vandaag zo地 18 graden worden. Ik trof hier ook weer de Zeeuw die ik ook al in Vilnius had ontmoet en ik heb met hem ontbeten. Er komen hier allerlei nationaliteiten voor, maar vooral veel Duitsers.
Mail om 12.23 u.
的k zit nu aan boord van MS Superstar op weg naar Helsinki. De veerboten zijn echt giganten. Het weer knapt steeds meer op en over 2 ス uur ben ik in Finland.
Hier is ook de Estonia indertijd vergaan. In Tallinn is alles ook al veel duurder en de taal is verwant aan het Fins en heel anders dan de andere Baltische Staten. Je verstaat er dan ook helemaal niets van. O, de boot steekt nu van wal.

Zaterdag 28 juni. Mail om 8.34 u. 敵isteren (vrijdag) Helsinki bekeken en op een camping op 30 km westelijk van de stad gestaan. Daar was geen wifi. Ik ben nu op weg naar Turku en het weer is ook opgeknapt. De mensen kunnen hier wel behoorlijk Engels spreken en verstaan.
Verder is alles ok髞. Louw.

=>(update 5 juli)
Zaterdag 28 juni. Nog een mail om 19.5 u. 泥aar ben ik al weer. De Finnen hadden beter praten moeten leren, zegt Louw. Dat Fins is geen taal! Ik ben nu op een camping bij Salo. Deze was haast niet te vinden, maar je treft overal wel Nederlanders die je kunnen helpen. Het is hier een schiereiland aan de kust. Ik zit nu op zo地 50 km voor Turku .
Louw vraagt of de mannen van FTTC het wat met het weer treffen in de 2-daagse (360 km) dit weekend. Nou, ze hebben in ieder geval droog weer, maar wel flink wat wind. 滴et was hier vandaag prachtig weer, vervolgt Louw. 溺aar wel een beetje fris, met 16 graden. Morgenvroeg weer verder.

Maandag 30 juni. Mail om 8.38 u. 徹p dit moment zit ik op een gigantische veerboot, de 羨morella, vanuit Turku via Mariehamn naar Stockholm. Het is nog koud en triest, maar het is wel schitterend hier tussen al die eilanden, groot en klein. Het weer moet wel wat beter worden, want de bedoeling is om in Zweden naar Gteborg te fietsen en daarna met de boot naar Kiel (Duitsland). Tot later.

Maandag 30 juni. Mail om 18.27 u. 泥it was een ware cruise, we zijn 10 uren onderweg geweest en komen straks aan in Stockholm. Het was een prachtige tocht tussen honderden eilandjes door en ook nu passeren we net weer een van de vele joekels van veerboten. Eens kijken of ik een camping kan vinden in de stad. O ja, ik zit nu op 3.035 fietskilometers. Tot horens.

Woensdag 2 juli. Mail om 18.55 u. 的k ben in Norrkping en heb drie Amerikaanse jongens ontmoet en de hele dag met hen gefietst en we hebben nu een plek voor de nacht. Dit is een adres dat aangesloten is bij 糎arm Showers. We zitten nu te eten. Tot later.

Donderdag 3 juli. Mail om 00.14 u. (痴 nachts) 的k ben met de drie Amerikaanse jongens op een adres ten Westen van Norrkping. Lekker warme douche gehad en nu met een biertje na een te lange rit met dikke buien en totaal 150 km . De jongens hadden zich een beetje verkeken op de afstand toen ze de afspraak hierheen hadden gemaakt. Ze zijn gisteren net gestart in Stockholm en willen door Denemarken en Duitsland naar Parijs gaan om de aankomst van de Tour de France te zien.
Gisteren hebben we een meisje ontmoet die in haar eentje onderweg was op de fiets om via de kust naar Spanje te gaan. Ze is een Spaanse en heeft de bagage op een karretje op 鳬n wiel achter haar fiets. Er zat helemaal geen snelheid in. Wanneer zij ooit een keer in Spanje aankomt?? Tot later.
Ik (Siebe) heb van Tinus gehoord dat het dit gezellige avondje met de Amerikanen 痴 nachts 1 uur is geworden.

Vrijdag 4 juli. Mail om 21.12 u. 展e (met de Amerikanen) zitten nu in Jonkping en ik denk dat het nog 2 dagen tot Gteborg is. We hebben samen heel veel lol, maar vandaag had Bill 2 keer een lekke band en moest hij een nieuwe buitenband hebben. Dit was in Vadsena aan het Vatternmeer, bekend van Vattern Rund. Verder is alles ok髞. Louw.

=>(update 13 juli)
Maandag 7 juli. Mail om 9.41 u. 纏aterdagavond hebben wij in een dorp onderweg het voetbal Nederland-Costa Rica in een caf gezien en daar in een park overnacht. Gisteren in Gteborg aangekomen, na de nodige problemen met de richtingborden die er niet zijn voor fietsers.
Wij zijn nu in een hostel met mensen uit allerlei landen. Nu is mijn plan wat veranderd en wil ik hiervandaan met de ferry oversteken naar Frederikshavn in Noord-Denemarken. Het weer is nu vrij aardig en ik heb nog genoeg tijd om plm. 20 juli weer thuis te zijn. Nu ga ik weer op eigen gelegenheid verder, want het houdt te veel op met zo地 groep. Misschien treffen we elkaar nog weer in Nederland. Groeten, een zwerver.

Woensdag 9 juli. Mail om 17.49 u. Louw antwoordt mij op een mailtje die ik hem stuurde, want ik hoor niet al te vaak wat van hem. 笛a, daar ben ik weer. Gisteren (dinsdag 8 juli) een lange rit met de wind in de rug gemaakt, 180 km gefietst. De langste rit tot nu toe. Afgelopen nacht stond ik op een camping in Silkeborg, midden-Jutland en ik heb de Duitsers grandioos zien winnen op het WK.
Ik zit nu bij een Mc Donald 壮 in Kolding en ik moet nu een camping hebben om vanavond de wedstrijd Nederland-Argentini te kunnen zien. Het is wel weer lekker zonder die jonge druktemakers. Het is hier nu ook warm en morgen kan ik Duitsland wel halen. Ze hebben hier in Denemarken de euro ook nog niet. Niks gedaan met die kronen.
Er zijn hier wel veel fietspaden, maar soms houden ze ook plotseling op en zoek het dan maar weer eens uit. Ik zit nu net over de 4.000 fietskilometers. Nu moet Nederland vanavond wel winnen van Argentini, dan kan het zondag nog wat worden als ik dan nog in Duitsland ben. Oan 稚 letter.

Vrijdag 11 juli. Telefoontje van Louw om 12.45 u. 的k zit nu in Oost-Friesland (Duitsland). Over ongeveer 3 dagen kan ik weer thuis zijn. Ik heb alle dagen de wind in de rug.

Ook deze fietstocht van Louw zal binnenkort weer afgelopen zijn. Ik heb veel bewondering voor mijn broer. Je moet wel een echte doorzetter zijn en een geweldige conditie hebben om elke dag (meestal) in je eentje weer op avontuur te gaan. Ik zal jullie het laatste verslag zo spoedig mogelijk laten horen.

=>(update 19 juli)
Zondag 13 juli. Mail om 13.25 u. 的k heb gisteravond bij Bremerhaven Nederland op het WK zien winnen van Brazili en ik zit nu bij Varel aan de koffie met een fietser die ook op weg is naar huis, Dirk uit Zoutkamp. Hier heb ik weer wifi. Het is vandaag ideaal fietsweer en vanavond zal ik ergens bij Leer aankomen. De omgeving hier lijkt veel op Friesland en ik krijg nu toch ook wel weer zin om naar huis te gaan. Ik denk dat ik dinsdag thuis kan zijn. En vanavond wil ik wel de finale van het voetbal zien.

Maandag 14 juli. Om 14.00 u. bel ik Louw op. Hij zit nu bij Scheemda en is alleen. Hij is niet op pad gegaan met Dirk. Die wou een andere route fietsen. Louw gaat nu richting Zoutkamp en hij zal in de buurt van Winsum (Gr.) een camping zoeken. Hij is van plan om morgen naar huis te fietsen. Hij belt mij nog hoe laat hij ongeveer in Hijum zal aankomen.
Gisteravond (zondag) heeft hij in Leer (Duitsland) de voetbalfinale Duitsland-Argentini met een heel stel Duitsers gezien. Wat een feest in Duitsland! Het was daarna te laat om nog een slaapplaats te vinden. Maar een vriendelijke mevrouw (gescheiden) bood hem een slaapplaats bij haar thuis aan. Een gewoon bed is toch ook wel weer lekker.

Dinsdag 15 juli. De dag van de thuiskomst!!! Om 14.00 u. bel ik Louw. 展aar ben je Louw vraag ik. 的k zit in Dokkum en het regent hier nu zegt Louw. 泥oe maar rustig aan en kom na 3 uur maar in Hijum aan, dan staat er een ontvangstcomit klaar. Louw is via Zoutkamp en de trekvaart naar Dokkum gefietst.
Het ontvangstcomit is inmiddels uitgebreid met Henk Elzinga, die vanuit zijn werk in Hallum op weg naar huis, bij Hijum op de Br馘yk bekenden zag staan.
En ja, om 15.30 uur zien we Louw vanuit de richting Hallum aankomen. Na vele omhelzingen en wat foto痴 maken gaan we daarna gezellig koffiedrinken bij Louw thuis en komen er al heel wat verhalen los over de tocht. Met 4 kilo lichter en bruin verbrand doet Louw voor dit moment zijn verhaal, maar er zullen ongetwijfeld nog vele volgen en zullen we nog veel foto痴 kunnen zien. Ondanks de vaak slechte fietspaden is deze bijzondere route hem geweldig bevallen.

Deze tocht was totaal 4.691 km lang en ondanks op z地 tijd flinke buien onderweg, heeft Louw geen enkele lekke band gehad.